איסור להעסיק עובד בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות

בפסק דין אשר ניתן ביום 10/3/16 ע"י בית הדין הארצי לעבודה, הרשיע בית הדין חברה המנהלת תחנת דלק, בעבירה של העסקת עובד בעבודת לילה במשמרות, במשך יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות של אותו חודש.

בית הדין הרשיע גם את בעל המניות ומנהל החברה בביצוע העבירה כאמור,
משהעבירה נעברה בידיעתו ומשלא הוכיח כי נקט בכל האמצעים הנאותים כדי להבטיח שהוראות סעיף 22(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה יקוימו.

סעיף 22(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי: "מפעל שעובדים בו במשמרות, לא יועבד בו עובד בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות".

בית הדין קבע כי תחנת הדלק היא "מפעל" לצורך סעיף 22(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה, ובהתאם אין להעסיק את העובדים בה בעבודת לילה מעבר לקבוע בחוק. נקבע כי בחקיקת המגן נעשה שימוש תדיר במונח "מפעל" לצורך התייחסות למקום עבודה ולא הייתה כוונה לצמצם את תחולתו של סעיף 22 לחוק שעות עבודה ומנוחה לעובדי "תעשייה" דווקא.

עוד נקבע כי עבירה על סעיף 22(א) לחוק שעות עבודה ומנוחה היא עבירה מסוג אחריות קפידה
. משמעות הדברים היא כי מעצם הוכחת היסוד העובדתי של העבירה – קמה חזקה כי מתקיים גם היסוד הנפשי, אלא אם הוכיח הנאשם כי עשה את כל הניתן לצורך מניעת העבירה.

נוכח טענות המעסיק כי הוראות החוק פוגעות בסטודנטים וחיילים שיכולים לעבוד לפרנסתם בלילות בלבד, קבע בית הדין כי מדובר בחוק מגן קוגנטי שנועד להסדרה מחייבת של תנאי מינימום לצורך רווחת העובדים ושמירה על כבודם - וככזה אין משמעות להסכמת העובדים לעבוד בעבודת לילה קבועה בניגוד להוראותיו, ואף לא לבקשתם לעבוד כך. הטענה כי העובד מושא כתב האישום הסכים לעבוד במשמרות לילה בלבד ואף ביקש זאת, עשויה להיות רלוונטית לקביעת העונש.

בית הדין קבע כי התיק יוחזר לבית הדין האזורי לצורך גזירת דינם של החברה ובעל המניות בגין עבירה זו.