ההבדל בין התפטרות מוסכמת לפיטורים מוסכמים

בפסק דין שניתן לאחרונה ע"י בית הדין לעבודה, נקבע כי אחד ההבדלים המהותיים בין "התפטרות מוסכמת" לבין "פיטורים מוסכמים", הוא כי ב"התפטרות מוסכמת" שאינה כוללת תניה בדבר תשלום פיצויים, אין העובד זכאי לפיצויי פיטורים מכוח חוק פיצויי פיטורים, אלא אם כן חלה הוראה מהוראות החוק שעניינה תשלום פיצויים גם במקרה של התפטרות - ואילו במקרה של "פיטורים מוסכמים", העדר תניה בדבר תשלום פיצויים אינו פוגע בזכותו של העובד לפיצויי פיטורים מכוח החוק, אלא אם כן, חלה הוראה מהוראות החוק המאפשרת אי-תשלום פיצויי פיטורים.

במקרה שנדון בפסק הדין, נקבע כי העובד זכאי לתשלום פיצויי פיטורים, גם מהטעם שמדובר בפיטורים מוסכמים, ולכן העובד מצוי במעגל הזכאים לקבלת מלוא פיצויי הפיטורים, וגם אם היה נקבע כי מדובר בהתפטרות מוסכמת (מבלי להתעלם מטענת המעסיקה באותו מקרה, כי מכתב הפיטורים ניתן לו לבקשתו), הרי שבנסיבות העניין, מאחר וחל שינוי במתכונת שעות העבודה של העובד ביחס למתכונת עבודה שעבד שנתיים קודם לכן, והעובד התריע בפני המעסיקה כי השינוי האמור מהווה הרעה בתנאי עבודתו ומקשה עליו, הרי שגם בנסיבות אלה העובד זכאי לפיצויי פיטורים (היות שבהודעת ההתפטרות, התריע בפני המעסיקה על  ההרעה בתנאי עבודתו ונתן לה הזדמנות לחזור בה מהחלטתה - והיא לא נאותה לשנות את החלטתה), בשל הרעה בתנאי עבודתו.

סעש 60484-06-16 בקלה גטהון נ' א.א. דרך האוכל (חיפה) בע"מ, ניתן ביום 13/5/19.

טלפון: 03-5588244